dimarts, 28 de febrer del 2017

7. El Pla TAC de centre


Aquesta ha estat la última sessió abans de marxar altre cop al segon període de pràctiques a les escoles. El que hem estat fent ha estat informar-nos i conèixer què és el Pla TAC, i a més a més, ens hem organitzat per saber què i com hem de fer les tasques acordades mentre estiguem de pràctqiues.

Què i com hem d'enseyar a les escoles a tarvés de les TIC?
Som analfabets si no sabem escriure? Amb les noves tecnologies tot el dia estem utilitzant el mòbil… Per poder estar integrats en la societat és necessari estar-hi tot utilitzant les noves tecnologies d'una manera útil, amb consciència i amb un bon ús, sobretot en les escoles. Els infants han d'estar integrats en la societat de manera íntegra i els mestres els hem de saber guiar i orientar perquè siguin alfabets en aquestes noves tecnologies que els connecten amb el món actual.

Ens hem de replantejar  el "com" donar les classes en totes les àreea introduint i fent bon ús de les TIC. Caldrà que el mestre tingui un certificati i sigui concient del que representa fer un aprenentage  a través de les TIC, sinò, no té sentit res del que poguem fer a les aules utilitzant tecnologies.


El Pla TAC : tecnologia per l’aprenentatge i coneixement. Qualsevol centre educatiu ha de tenir el seu Pla TAC (aquí podeu trobar informació sobre aquest pla)



Per una banda, aquest pla ens marca els objectius sobre "com" haurien d’estar enfocats en cada escola. Per altra banda, ens pot servir per fer un diagnòstic per veure com va i com funciona ara l’escola en qüestió per poder-ho millorar. També s'observa l'apartat de l'avaluació en el qual ens orienta diversos punts per saber què modificar i veure així els problemes o punts més febles. Alhora hi ha uns indicadors que ens faciliten el punt de mira per veure clarament quines coses estem fent bé  i quines no.


Les tasques per tornar després de pràctqiues seran:

- Aprofitant que ja estem en una escola farem una aproximació descriptiva, interessant-nos per com funciona aquella escola , preguntar als professors i encarregats de les TIC i dir-lis sí fan el diagnòstic TAC, sí els professors tenen formació, com funciona tot el tema de les noves tecnologies...


Com funciona el pla TAC?

Visió del centre: ens explica actualment i l’evolució que han patit les escoles respecte les noves tecnologies. Al principi s'entenia la informàtica com a objecte de coneixement, com uns continguts sobre l’ús de l’ordinador. Del anys 90 cap al 2000 van dir que no era tant l’objectiu d’aprenentage sinó que es reconeixia com un recurs per aprendre altres coses, altres àrea, qualsevol dels altres continguts educatius... Utilitzar-ho com a eina integrada en el currículm per l’aprenentage d'altres continguts era el nou objectiu... A partir dels 2000 vam adonar-nos que a través de les TIC podem generar situacions que gràcies aquestes tecnologies els infants puguin descobrir per ells mateixos.

Com ho podem relacionar amb els models pedagogics de fa dues sessions? Amb el RAD i amb el TPACK ja que són dos del model que més inetgren les TIC com aun recurs pedagògic i que a més a més ho combien amb totes les àreas i punts claus de les escoles (el TPACK el que més) . En aquest document també s’expliquen factors que mediatitzen l’ús de les noves tecnologies en un centre educatiu, també quins continguts digitals tenim a l’abast (interacció oberta o interacció dirigida /focus contingut en les matèries i focus en les competències bàsiques), també la plataforma de centre i per últim, els recursos tecnologics i els seus usos.


Els objectius que se'ns presenten en el Pla TAC són:





Una de les altres tasques és:

XANP (una gimcana telemàtica):


És com un whatsaps  o sms on només podem enviar-nos text. El nostre professors ens ha explicat una experiència a través de la qual podem conèixer aquesta eina per fer servir entre escoles i per treballar en els porjectes. Es va donar una situació de col·laboració entre escoles que pot explicar molt clarament el com utilitzar les TIC per l’aprenentatge. Podeu fer-hi un cop d'ull aquí.


Què es va fer?
Entre escoles, es comunicaven amb un personatge inventat que provenia d’un dels satèl·lits de Júpiter i cada escola (classe) es responien i es comunicaven entre ells perquè volien saber com era el personatge que havia estat inventat per un dels professors que també responien com a escola i actualment el que és el nostre tutor i en aquell moment també el d'una de les classes de les escoles implicades tutor . Els mestres compartien amb ell  el fet de que havia creat molt dubtes i preguntes sobre coses de l’espai, que  es creava un ambient de sorpresa i unes ganes impressionants.  A partir d'aquest projcte, els infants estaven estimulats i motvats per conèixer molt conceptesi coneixements nous: van aprendre factors de conversió d’una manera molt més interessant, volien saber-ho lligar a la història i al personatge...no era un estudiperquè si, hi avia una intenció per part dels infants i aixó els dónava sentit i coherència amb allò que aprenien amb ganes.


Nosaltres tenim la possibilitat de crear aquest espai: Dissenyar una proposta semblant enfocada cap a la interacció amb l’escola Collaso i Gil. Entre tots vam estar dient per grups propostes sobre idees/temes/enigmes per realitzar aquest intercanvi de missatges durant l'estada de pràctiques. Les vam posar en comú i  vam decidir la definitiva que posarem en pràctica a la realitat amb l’escola durant l’estada de pràctiques, tot el grup sencer, no per grups.

Vam triar la proposta de "l’Espia" i aquestes serien les condicions: Cada setmana un grup o persona del grup ha de manteenir el contacte amb l'escola i amb els nens i així porposar-lis un enigma cada setmana spbre coses a resoldre per ajudara l'espia a sortir d'un embolic.


Us aniré informant sobre com esdevè aquest repte!


Gràcies. .

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada