dissabte, 11 de febrer del 2017

4. Models pedagògics vincultas a l'ús de les TIC!



Durant la sessió d’avui hem recordat “Twitter” com a eina TIC. A més a més, hem estat coneixent diverses opcions en el Google drive que abans no havíem utilitzat mai. Per acabar, hem estat realitzant les infografies que parlaven d’un tema determinat per grup.


Google drive


Així com el Word va estar dissenyat per fer documents per imprimir, el Google drive va néixer amb la finalitat del coneixement digital. Els textos són més com apunts de treball que no pas documents per ser impresos, és un espai de treball, focalitzem en el procés de treball. Serveix per compartir documents, enllaços, entre d’altres, a través de varies eines.


Hem après a fer enllaços dins el mateix document de drive. Com fer índex d’enllaços que ens porten a paràgrafs determinats del mateix document. És com si fos un índex normal i al clicar sobre l’enllaç se’n va a (es visualitza) la pàgina que conté la informació que m’interessa.


Com ho podem fer?
Selecciona una part del text com un títol. Clica sobre “text normal” i obre la fletxa dreta. Selecciona el títol que tu vulguis segons la mida o la importància . Anar a “insertar índice”, i al clicar a dalt a l’índex sobre qualsevol títol ja et porta a l’apartat seleccionat(com el Word al fer un mateix índex). Si volem eliminar l’índex només cal clicar a la dreta com si hi hagués un rectangle mateix en l’índex, de tipus quadre de text, clicar el botó dret i a “eliminar índex.


Twitter
Què és el Twitter? Vam llegir un article de Raquel Rubín on descrivia la utilitat i explicació sobre el que és Twitter en general. M’ha resultat de gran ajuda ja que jo, abans d’aquesta sessió no sabia res sobre el Twitter, intuïa una mica qle que era però no l’havia utilitzat mai no aprés a fer servir.
Aquí teniu l’enllaç de l’article citat: https://www.ciudadano2cero.com/twitter-que-es-como-funciona/

Què ens explica l’article?

Segons l’autora, Twitter és una plataforma de comunicació bidireccional amb naturalesa de xarxa social o et permet decidir amb qui et vols relacionar i que alhora limita els teus missatges i comentaris amb 140 paraules.
Les relacions a Twitter tenen dos extrems,  els “seguidors” i els “seguits”.

Per a què serveix? I cito de l’autora: “En definitiva, cuando hablas con alguien que se ha tomado el tiempo para probar Twitter en serio, es habitual que empiecen a fluir inmediatamente los temas de conversación sobre nuevas y refrescantes ideas en todo tipo de campos, gente interesante a seguir, noticias de última hora, tendencias en los medios sociales, en tecnología, en la moda, recomendaciones de todo tipo de cosas, un amigo que ha encontrado empleo gracias a una oferta que localizado vía Twitter, otro que ha conseguido incrementar un 25% las ventas de su tienda de artículos de surf…”

Per a  mi ha estat tota una descoberta, perquè tenia uns estereotips com clars en la visió del Twitter. Ara penso diferent, crec que és una manera de relacionar-se única, agrupant  fent sentir a grups de gent molt escoltats, recolzats i compresos. Com a societat cal que es fomenti el respecte per les diverses opinions tot compartint informacions, dades i opinions. Twitter genera relació social, coneixement i cultura. No cal dir que tot i això serveix si s’utilitza amb un fi positiu.

·      Alguns conceptes clau per saber com funciona twitter:

Retwitar: quan alguna persona ha penjat un escrit i ho “retwitejes” de la pàgina general que tu tens amb tots els qui segueixes i els seus missatges, al retwitejar se’t posa a la teva pàgina personal única, no a la teva pàgina general on veus als qui segueixes. Així, dónes informació del que a tu t’interessa als qui et segueixen. Aquí podem relacionar aquest fet amb la identitat digital de la que tant hem estat parlant. Aquestes eines formen part del creixement i formació de la nostra identitat.

Tenir seguidors al Twiter: la gent que segueix el teu perfil. No has d’autoritzar a qui et vol seguir, sinó que directament et segueixen. Si tu segueixes a una persona veus els seus comentaris però ell a tu no si no et segueix.

#: Què són?: fan referència a un tema o persones que jo vull que vegin que l’he citat en el meu Twitter.

Explorar i torbar usuaris: escriure en “explorar” el nom de la persona o posant @..i el nom d’usuari ja pots fer l’enllaç perquè ho vegi.

Twittar, “piular”: fer un comentari dins el Twitter




Models pedagògics vinculats en l’ús de les TIC

Cada grup s’ha hagut d’informar sobre un dels quatre models pedagògics vinculats amb l’ús de les tic: SAM/RAT, ACOT2, TPACK i FLIPPED CLASSROOM

Per fer-ho, el meu grup hem preparat com una mena potser que és diu INFOGRAFIA, i ho fem fet a través del programa Canva.es. Aquí teniu l’enllaç per si us pot servir de recurs.
Hem treballat el model TPACK.

TPACK: (coneixement tècnic pedagògic del contingut)      

El model es va crear entre l’any 2006-2009. Serveix per incorporar les TIC de manera eficaç en l’ensenyament. Identifica els tipus de coneixement que el docent necessita per integrar les TIC a l’aula.

Per fer-ho s’han d’interrelacionar tres conceptes:
  • Contingut (coneixement del contingut).
  • Pedagogia(coneixement pedagògic), que relacionat amb el contingut i la tecnologia seria: el coneixement pedagògic dels continguts i el coneixement pedagògic tecnològic.
  • Tecnologia (coneixement tecnològic), relacionant-ho:  el coneixement tecnològic del continguts i el coneixement tecnològic pedagògic.


Implicacions pràctiques que ens ofereix aquest model:

  • El Model relacional ( el coneixement sobre la interrelació).
  • La Presa de decisions ( la reflexió, activitat més creativa).
  • El Model situacional (tenir en compte el context).
  • La Innovació en les TIC (reorientar, filtrar i centrar l’ús educatiu de les TIC).
  • La Formació del professorat ( que siguin més competents).
  • La Investigació educativa (ajudar en les investigacions basades en els tres conceptes).

Un exemple real el podem trobar en les aportacions que  Judi Harris i Mark Hofer han creat sobre el model TPACK: tot un seguit d’activitats basades en aquest tres conceptes interrelacionats enfocats a totes les àrees.





Per fer la reflexió final he cregut oportú citar el que vaig escriure pel bloc general de la classe:
“Com a mestres podríem fer l’exercici de pensar quines assignatures de la Universitat s’han basat en el contingut, quines en el coneixement pedagògic i  quines en la tecnologia.
Això ens parla sobre una necessitat en la interacció entre les TIC, el contingut i pedagogia. No té sentit conèixer recursos TIC de les matemàtiques, per exemple, si no s’apliquen i ens les ensenyen en relació a la pedagogia i el contingut.”



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada