dijous, 16 de febrer del 2017

5. La competència digital a primària



En la sessió d'avui s'han fet les presentacions sobre els models pedagògics i hem tractat i parlat sobre el currículum, enfocant la mirada en els objectius que han d’assolir els infants en les TIC.


A més a més, hem fet un Power Point fent referència a les competències del currículum: Competència bàsica digital (La competència digtal a primària)

Com ho hem fet?

A través de les infografies que ja he esmentat en alguna entrada anterior: Què és una Infografia? És una manera de presentar la informació, és l’utilització gràfica per ensenyar continguts als infants, és molt anecdòtica i visual.

Aquestes són les definicions clau per entedre aquests quatre models pedagògics:


SAMR/RAT:

És una estratègia/model pedagògic, en el qual se’ns presenta un patró a seguir, una manera de fer que ens anirà bé per tenir en compte com a model a imitar.
Alhora, ens ajuda a veure quines possibilitats tenen les TIC per incloure-les a l’aula.

Les nostres companyes també han parlat sobre un altre model similar al SAMR: el RAT. Aquest model és molt similar al primer però no fa tant èmfasi en la fase “redefinir”



ACOT2: apple classrooms of tomorrow

És l’evolució del rol del mestre amb la incorporació de les TIC. Pretén integrar les TIC a la vida quotidiana dels alumnes (no només a la classe d’informàtica). A més a més, vol afavorir l’actitud col·laborativa entre mestres i alumnes. Per tant, se centra en el canvi del rol del mestre com a un model d’activitat bidireccional entre aquest i l’alumne.

Realment és així? Cal un canvi educatiu on les TIC tinguin més rellevància a l’aula, on el rol del mestre sigui fonamental i esdevingui un canvi de relació entre mestre- alumne.


TPACK: (coneixement tècnic pedagògic del contingut)
El model es va crear entre l’any 2006-2009. Serveix per incorporar les TIC de manera eficaç en l’ensenyament. Identifica els tipus de coneixement que el docent necessita per integrar les TIC a l’aula.

"Com a mestres podríem fer l’exercici de pensar quines assignatures de la Universitat s’han basat en el contingut, quines en el coneixement pedagògic i quines en la tecnologia. Això ens parla sobre una necessitat en la interacció entre les TIC, el contingut i pedagogia. No té sentit conèixer recursos TIC de les matemàtiques, per exemple, si no s’apliquen i ens les ensenyen en relació a la pedagogia i el contingut."


FLIPPED CLASSROOM

L’últim model consisteix en un mètode pedagògic en què l’alumne treballa a classe un contingut i aquests són traslladats a l’aula.

Es basa en la Taxonomia de Bloom: Les capacitats que els nens posen en joc depenent dels continguts que es treballen (segons els tipus d’activitats que fem).

És rellevant treballar-ho tant a casa com a l’escola, aprofitant les noves tecnologies de manera autònoma (ordinadors, ipad...)



La competència digital a primària

Hem treballat el document de “les competències bàsiques en l’àmbit digital” a Primària a través de la pàgina web Xtec: Departament d’Ensenyament.

Què han de conèixer els infants sobre l’àmbit digital?
El mestre és qui pensa com i què aplicar del Currículum. Aquest l’hauríem de compartir en reflexió entre mestres i alumnes.

Quins objectius ens podem marcar com a mestres? Què fem amb aquest document?
Els objectius clau són:

- Conèixer el document i comprendre’l (estructura, contingut…) tenint en compte què ens diu a l’hora de crear activitats i utilitzar-ne els recursos.


- Veure quina dimensió més pràctica pot tenir (com el podem utilitzar), en quines situacions.


- Entendre què ens aporta i en quines situacions ens pot ser útil.


Com podem fer-ho?


-Una lectura segons l’estructura del document.


- Treballar per grups segons les dimensions. Dins aquestes, cada grup pot treballar una competència per després posar-ho en comú amb la resta de la classe.









Gràcies.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada